Digital kompetens hos våra elever kräver engagerade lärare som vågar se nya möjligheter med den nya tekniken kopplat till sina ämnen

Vågar och ser möjlighter och är villig till förändring utifrån det it-samhälle vi lever i.

För att överhuvudtaget komma igång och börja närma sig de nya sättet att låta eleverna lära sig med hjälp av digital-teknini måste det finnas ett mod att våga prova, att våga misslyckas och att vara villig att delta i en lärprocess tillsammans med kollegor och elever. Läraren har kunskaper inom sitt ämne och kan visa på vägar till lärande med hjälp av traditionella metoder och digitala hjälpmedel. De kan visa på vilken metod passar när, de har värdefulla kunskaper att kritiskt värdera källor och de har en stor och värdefull kunskap kring vad som är viktigt att kunna i det samhälle som vi lever och verkar i. Det gäller även att ta vara på de digitala medier som dagens barn och unga är vana att hantera. Här kan man som lärare hjälpa dem att bygga upp ett lämpligt publiceringsspråk och att kunna förhålla sig kritiskt till de bilder och filmer de möter.

Grundläggande it-kunskaper/digitala kunskaper och vetskap om vem jag kan få hjälp av

Det behövs en grundläggande kunskap kring program,  appar och Internet så att man verkligen ser möjligheterna för eleverna att lära sig på ”nya” eller som man även kan säga dagsfärska sätt. Det gäller att prova och att delta i olika sammanhang där man kan utveckla sin digitala kompetens.

Vågar följa lärprocessen hos eleven med hjälp av digital verktyg och kommunicerar med online utrymmen

En viktig aspekt i det digitala samhället att att följa en lärprocss och låta eleven vara delaktig i utvärderingen av processen. Det finns yppeliga sätt att dokumentera genom film, bilder, ljud, självskattningar mm och där den digitala världen skapar nya och smartare sätt för läraren att ” mäta” elevens kunskaper och utveckling.

Läraren och eleven kommunicerar med varandra och här är det viktigt att det blir en kommunikation och inte en envägs-iformation från läraren. Dagens barn och unga är vana att kommunicera online och få respons, råd och tips ganska direkt. Det räcker inte med ett utvecklingssamtal en gång per termin utan samspelet mellan lärararen och eleven bör göras löpande. För de yngre eleverna är det viktigt att få med deras föräldrar i det nya sättet att kommunicera.

663px-Man-inside-note-head

Annonser

Om evakleveholt

Arbetar som 1-7 lärare på Aspenskolan i arbetslaget Alfa 1. Är också intresserad av ny teknik och tycker att det är roligt att använda olika program tillsammans med eleverna.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Digital kompetens hos våra elever kräver engagerade lärare som vågar se nya möjligheter med den nya tekniken kopplat till sina ämnen

  1. Lars W skriver:

    Hej Eva!
    Intressant att följa med i ditt resonemang om hur digital kompetens kan se ut för de olika grupperna. Håller helt med dig om vikten av att både elever och pedagoger kan koppla ihop de digitala verktygen med pedagogiska syften. Bra jobbat!

    • evakleveholt skriver:

      I vårt uppdrag som lärare ligger ett ansvar att använda teknik kopplat till de olika ämnena. Många lärare känner en osäkerhet kring tekniken och då väljer man ibland den väg som man alltid har gått. Det gäller att visa nya smarta sätt som kan användas direkt i verksamheten för att få en utveckling inom kunskaper med hjälp eller tack vare IT.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s