Skolledare och it-pedagog – digital kompetens, vad är det?

Här kommer mitt inlägg om digitala kompetens kopplat till några nyckelpersoner på våra skolor. För att få en kraftfull utveckling av den digitala kompetensen på skolorna behövs nyckelpersoner som kan se möjligheter för eleverna att samarbeta, arbeta, lära sig på nya sätt. De ser möjligheter och inte hinder med den nya tekniken, de kan förmedla och driva utvecklingen framåt inom skolan och rektorsområdet.

Se möjligheter med nya teknik koppplat till ämneskunskaper – övergripande visioner, praktiska erfarenheter

Våra rektorer har en viktig uppgift i sitt pedagogiska ledarskap att visa på nya vägar till lärande/samarbete kopplat till den moderna teknik som finns på våra skolor. Det behövs pedagogiska diskussioner, det behövs mål och syften kopplat mellan IT och kursplaner. Den pedagogiska ledaren måste även inse att den digitala kompetens hos många inom skolan kommer att ”kosta” tid. Tid för reflektion och utbildning.

För att lyckas med detta behövs en bred digital kompetens hos ett flertal nyckelpersoner på varje rektorsområde. Här kommer IT-pedagoger och lärare in i det hela, de behöver visa på praktiska möjligheter, komma igång med en lärande organsiation inom detta område. Det är mycket viktigt att ha en bred digital kompetens hos många på skolan för att få till den kraftfulla utveckling som vi önskar.

Tydliga mål med tekniken, teknik som fungerar, vad används till vad?

Nyckeln till utveckling inom detta område är att den basutrustning som ska användas fungerar som den ska. Här måste det finnas tekniker nära verksamheten där  utrustningen ska användas. Ett nära samarbete mellan användare och IT-enheten, gemensamma riktinjer och proriteringar.

Övergripande målbeskrivningar kring hur tekniken ska kunna användas ska lämnas från skolan, om det är rektorm it-pedagoger eller annan kunnig personal som gör dessa tydliga kravspecar spelar ingen större roll. Utifrån dessa riktlijer ska sedan de mer tekniskt kunniga IT-enheten komma med råd och tips kring vad som är bäst utifrån specen.

Det gäller att ta till vara varje personens kompetens. Läraren kopplar ämnet till elev och digital kompetens, it-pedagogen och Skolledaren ser möjligheter, visar vägar och har visioner och arbetar för en lärande organsisation.

Annonser

Om evakleveholt

Arbetar som 1-7 lärare på Aspenskolan i arbetslaget Alfa 1. Är också intresserad av ny teknik och tycker att det är roligt att använda olika program tillsammans med eleverna.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s