Då närmare vi oss uppdraget – men vilka mål och syften har vi i kommunen med denna IT satsning

Det är mycket spännande med denna satsning i kommunen. Efter vår utbildningsdag den 13/3 började vi på hemresan att fundera över vilket syftet och målet är med denna satsning och hur vi ska ”mäta” effekterna av satsningen.

Är det så att vi gemensamt ska skapa syftet och målet genom vårt arbete med att ta fram 10 olika områden där IT-kan användas?

Den viktigaste målet bör hittas i koppling till de kunskapsmål som våra elever ska uppnå.

Kan vi samtidgt minska på klyftan mellan flickor och pojkars betygsnivå genom att använda IT-teknik som de använder i vardagen 2013. Det skulle vara intressant att se om tekniken kan skapa ett mer lustfullt och intressant sätt att lära sig på och att det kan påverka betygen i framtiden.

Annonser

Om evakleveholt

Arbetar som 1-7 lärare på Aspenskolan i arbetslaget Alfa 1. Är också intresserad av ny teknik och tycker att det är roligt att använda olika program tillsammans med eleverna.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Då närmare vi oss uppdraget – men vilka mål och syften har vi i kommunen med denna IT satsning

  1. jonstallberg skriver:

    Hur menar du att vi ska minska klyftan mellan flickor och pojkars betygsnivå genom IT-teknik?

    • evakleveholt skriver:

      Kan vi bedöma kunskaper på nya sätt och kan alla elever oavsett kön hitta en bättre motivation och inspiration när de använder ”nya” sätt att visa sina kunskaper? Det skulle vara intressant att veta mer om det kan finnas ett samband mellan, vi gör det på riktigt och visar våra kunskaper i det offentliga rummet och betygsnivåer.

      Finns det forskning kring detta?

      • jonstallberg skriver:

        Kan jag nästan garantera att det gör, genus i skolan var åtminstone när jag läste till lärare en väldigt stor grej. Men tack för förtydligandet av hur du menade!

  2. Måns skriver:

    Hej Eva
    Det finns en mycket spännande rapport som handlar om hur man arbetar med kunskapsutveckling och högskolepedagogik utifrån ett dubbelt perspektiv: teori och gestaltning. Även om rapporten är från högskolan går det att dra lärdom kring hur man kan arbeta med alternativa examinationsformer. Att som du skriver: kan vi bedöma kunskaper på nya sätt. Var, hur och när synliggörs kunskapens framträdandeformer.

    http://www.vr.se/download/18.65001ace131e9a45eea8000147/1314027292398/Kunskapens-Framtradandeformer.pdf

    Bra jobb!
    /Måns

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s