Vi är på alla faser i vårt IKT utvecklingsprojekt!

I det här inlägget tänker jag sammanfatta en del av våra analyser kring hur det är med kompetensen och intresset när det gäller IKT. För att få en visst underlag att analysera kring har vi på vårt rektorsområde försökt kartlägga vilka behov som lärarna har för att kunna arbeta med IT i undervisningen. Vi har haft två pedagogiska möten kring detta.

Vid vårt första möte så fick lärarna komma med förslag på utbildningsbehov som de själva såg för att klara sin undervisning enligt LGR 11. De flesta var mycket engagerade och vi fick fram att behoven skiftar från grundläggande kunskaper som att få dator och kanon att fungera till önskemål att kunna skapa musik och film digitalt mm. Pedagogerna lyfte även fram behovet av grundläggande IT-undervisning för eleverna. För att få ingång diskussionerna visade filmen om LGR 11 där alla ord som har med IKT är gulmarkerade.

Vid vårt andra möte så visade vi en del inspirationsfilmer om hur man kan använda exempelvis bloggar i undervisningen. Vi samtalade och diskuterade vår utbildning och vi kom fram till att vi kanske behöver utbildningar på olika nivåer för att få så stor effekt som möjligt hos oss. Det finns även kritiska synpunkter bland våra pedagoger kring nyttan med IKT och att man istället föredrar att ”avdigitalisera” undervisningen.

Om man sammanfattar läget enligt Susan Miles et al skolutvecklingsskeenden så som vår utvecklingsledare Helena Car har tolkat det så behövs:

Initiering; pedagogerna får prova, testa och förstå arbetet med det nya, dvs IKT. Se goda exempel mm.

Implementering/; Pedagogerna börjar använda IKT i det vardagliga skolarbetet med eleverna. Kompetensutveckling behövs.

Institutionalisering; Vardagen fungerar och IKT används och det finns möjlighet att få stöd och hjälp inom den egna organisationen.

spridningsfasen; Nu delar pedagoger med sig av sina kunskaper och det finns en lärande organisation där goda exempel sprids på ett naturligt sätt.

Nu behövs en plan utifrån det vi vet och vi behöver även fundera kring vad eleverna har för behov för att nå så goda kunskaper som möjligt på ett kreativt och motiverande sätt.

Kan det vara bra att göra en kartläggning av elevernas behov precis som vi gjorde med lärarna?

Vi har ett uppdrag och skolverket och skolinspektionen är intresserade om vi följer deras direktiv. Har vi ett val?

Lägger med en film från skolinspektionen så får du själv svara på frågan. Kan du välja bort IT i undervisningen?

Som avslutning lägger jag med sammanfattningen av vad som framkom vid vårt första pedagogiska möte där vi ville synliggöra behoven av fortbildning gällande IT.

Sammanfattning av pedagogiskt möte it i undervisningen

Annonser

Om evakleveholt

Arbetar som 1-7 lärare på Aspenskolan i arbetslaget Alfa 1. Är också intresserad av ny teknik och tycker att det är roligt att använda olika program tillsammans med eleverna.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s