Funkar Vygotskijs teorier idag?

Visst kan man fundera om en man som levde i början av 1900-talet skapade teorier som kan överföras till dagens samhälle.

Det som han framhöll som viktiga beståndsdelar i lärprocessen håller fortfarande. Han talar om ett aktivt förhållningssätt till sitt lärande, samspel med andra både jämnåriga och vuxna, stimulerande verktyg, förväntningar på sig själv och andra och möjligheter till kreativitet under sin inlärning. Den erfarenhet som jag och många andra har är att kunskaper och utveckling sker i en miljö där detta är tillåtet.

Att sedan ha möjlighet att visa upp och vara stolt över sin egen kunskapsutveckling är mycket viktigt. Finns det en mottagare för det här eller är det en produkt som du bara stoppar undan när den är klar. Jag tror att de flesta tycker att det är roligt och stimulerande när någon annan är intresserad. Tänk vilka möjligheter som finns i dagens IKT-samhälle.

Men det viktigaste av allt, utveckling sker  i samspel med andra. Intresserade och nyfikna elever lär varandra, nyfikna, förväntansfulla vuxna samspelar tillsamman med elever och skapar tillsammans med eleverna möjligheter att uppnå en högre utvecklingszon.

Nyfikenhet+samspel+ kreativitet+aktivitet=Kunskapsutveckling som håller 2013

ljus och människor-OK

Annonser

Om evakleveholt

Arbetar som 1-7 lärare på Aspenskolan i arbetslaget Alfa 1. Är också intresserad av ny teknik och tycker att det är roligt att använda olika program tillsammans med eleverna.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s