Det flippade utvecklingssamtalet är här för att stanna!

Nu har jag genomfört cirka hälften av samtalen. Eleverna har spelat in en enkel film där de pratar om sina styrkor och sina utvecklingsmål i de olika ämnena.

De har förberett sig genom att göra självbedömningar och/eller att ha pratat med undervisande lärare i de olika ämnena. Vi har följt metoden 2 stars and 1 wish. De har skrivit ner sina förberedelser i en enkel mall så att de har varit förberedda när inspelningen ska starta.

Vi har använt IMovie när vi har spelat in.

Deras filmer har jag sedan lagt ut på deras lärblogg på Unikum. Jag, eleven och föräldern är förberedda och samtalet har sedan rört sig kring hur de ska nå de mål som de har satt upp. Jag har t.ex. skrivit ner någon enkel fråga efter att ha lyssnat till filmen. Filmerna får inte bli för långa om du ska kunna lägga upp de på Unikum, Max 15 Megabite.

Slutsats: välförberedda elever, fokus på hur de ska komma vidare i sin kunskapsutveckling, sparad tid för pedagogen (15 minuters samtalstid)….

Titta, se och prova gärna själv!

Om evakleveholt

Arbetar som 1-7 lärare på Aspenskolan i arbetslaget Alfa 1. Är också intresserad av ny teknik och tycker att det är roligt att använda olika program tillsammans med eleverna.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Det flippade utvecklingssamtalet är här för att stanna!

  1. Intressant! Utvecklande för eleverna att reflektera över det egna lärandet. Upplever du metoden tidskrävande?

    • evakleveholt skriver:

      Metoden är inte tidskrävande. Jag använder mig av eleverna och har andra ganska självgående uppgifter vid sidan av- Eleverna har själva löst att prata med sina lärare eller att självskatta sig utifrån mål som de redan vet.

      Vi har använt oss av iMovie tidigare och de kan tekniken. Mycket lätt att spara mellan iPad och Unikum. Jag har bara arbetat smartare och det har blivit bättre kvalité på samtalen. Tiden använs också på ett smart sätt.

      jag kommer att fortsätta med det här och jag tror att fler kommer att testa under nästa termin.

Kommentera

