Kunskapens trappa

personlig-utveckling

Joel, vår lärarkandidat och jag har berättat om hur vi som lärare arbetar med att bedöma deras olika arbeten löpande. Vi har gått igenom vad vi bedömer i en uppgift som är kombinerad med t.ex. historia och svenska. Vi tittar på återberättarförmågan i svenskan och vill man nå högre måluppfyllelser så ska man förklara mer och berätta bra fakta och gärna ta med tidigare kunskaper som man har i området. Under historian bedömer vi förmågan att ta till sig historisk fakta, hur man använder ämnesspecifika ord och hur man kan ta ställning till det som man har lärt sig.

Det är mycket viktigt att vara tydlig i sina förväntningar på de elevarbeten som ska lämnas in/ genomföras. Tydlighet gör det lättare för både elev och lärare. Bedömningen går lättare och eleven vet vad uppgiften går ut på.

Annonser

Om evakleveholt

Arbetar som 1-7 lärare på Aspenskolan i arbetslaget Alfa 1. Är också intresserad av ny teknik och tycker att det är roligt att använda olika program tillsammans med eleverna.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s