Här kommer äntligen bedömningsdelen som vi gjorde när vi hade friluftsdag

Har haft det lite körigt just nu och har därför legat lågt med detta.

När vi hade vår friluftsdag så hade vi en plan över vilka områden som vi pedagoger skulle bedöma under dagen. Vi fick en pedagogisk planering innan så att vi kunde fokusera på de områden som ansvarig pedagog hade plockat ut.

Vi bedömde 6:orna under planeringsfasen och genomförande fasen. Vi tittade på hur de förklarade för de yngre, hur de kunde handleda de som skulle genomföra uppgiften och hur de förklarade ord och begrepp som hörde till uppgifterna. Vi tittade även på hur de kunde anpassa sin klädsel till att vara ute i naturen.

De yngre eleverna bedömdes även de och det handlade om deras matematiska förmåga utifrån de olika uppgifter som de genomförde. Även här såg vi på hur de kunde anpassa sin klädsel till att vara ute i naturen.

Vid vårt arbetslagsmöte så samtalade vi pedagoger och vi delade med oss av de olika bedömningar som vi hade genomfört under dagen. En del barn blommade extra mycket under dagen och de kunde förklara alldeles utmärkt för sina kamrater osv. Vi kunde även dela med sig angående några barn som kanske hade svårt med vissa matematiska områden eller som hade svårt att fokusera på de uppgifter som skulle genomföras. Vi kunde även märka att en del barn kommer i kläder och/eller skor som inte passar för att vara ute under en skoldag.

Slutsatsen är:

Elever i årskurs 6 kan planera, genomföra och handleda andra yngre elever under en friluftsdag. Det behövs en vuxen som kan sätta upp riktlinjerna i uppstartsfasen och till viss del under dagen.

Vi pedagoger kan hjälpas åt i bedömningen av elever under ett sånt här tillfälle.

Naturskolans material fungerar utmärkt och det är lätt att hitta lämpliga uppgifter till olika åldrar i det material som vi har fått eller köpt till.

Det fungerar alldeles utmärkt att lära in matematik ute!

skog

Annonser

Om evakleveholt

Arbetar som 1-7 lärare på Aspenskolan i arbetslaget Alfa 1. Är också intresserad av ny teknik och tycker att det är roligt att använda olika program tillsammans med eleverna.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s