Har precis läst ur John Steinbergs bok Ledarskap i klassrummet.
John har som vanligt många kloka tankar kring ledarskap och pedagogens förhållningssätt till eleven och undervisningen.
Du kan alltid skylla på många olika saker om det inte fungerar i klassrummet. Beror det på: samhällsutvecklingen, dåliga frukostvanor, dålig ekonomi, upptagningsområdet eller något annat.
Men enligt John kan du alltid börja med dig själv!
– Vilken attityd har du till ditt uppdrag? Hur möter du eleverna varje dag?
– Vilket beteende har du? Hur använder du rösten, kroppen, hur instruerar du och följer upp? Kan du lämna över ansvaret till eleven?
– Vilken kompetens har du? Ta tag i det som du kan påverka och bli medveten om det som går att förändra.
Andra viktiga faktorer för ett gott ledarskap är:
– Goda relationer till eleven och värderingar som speglar igenom i undervisningen.
– Genomtänkt undervisning – god kvalité.
– Pedagogen är framtidsorienterad, använder flera metoder och tränar viktiga förmågor hos eleven som behövs i framtidens samhälle.
– Reflekterande, förändringsvillig om undervisningen inte fungerar.
– Arbetar målmedvetet med att få en klassrumskultur. Där finns strukturer, ”kärlek” och en stimulerande miljö där kunskaperna är i fokus.
En förberedd, tydlig, strukturerad lärare som använder sitt kroppsspråk, sin energi och sitt engagemang har lättare att skapa en god undervisningssituation för dagens elever.
John Steinberg har så många kloka tankar kring lärande och ledarskap. Jag var på en föreläsning som hade under min lärarutbildning som fastnade i mitt tänk kring min egen roll och betydelse i klassrummet. I mitt examensarbete så kopplade jag många av mina tankar till hans andra bok ”Världens bästa fröken”. Men ”Ledarskap i klassrummet” tror jag visst att jag ska läsa nu:)
Lättläst och med många kloka tankar! Läs den…..
Reblogga detta på kattised.