Effektivt lärande i ditt klassrum – har du det?

Har precis läst ur John Steinbergs bok Ledarskap i klassrummet.
John har som vanligt många kloka tankar kring ledarskap och pedagogens förhållningssätt till eleven och undervisningen.

Du kan alltid skylla på många olika saker om det inte fungerar i klassrummet. Beror det på: samhällsutvecklingen, dåliga frukostvanor, dålig ekonomi, upptagningsområdet eller något annat.

Men enligt John kan du alltid börja med dig själv!

– Vilken attityd har du till ditt uppdrag? Hur möter du eleverna varje dag?

– Vilket beteende har du? Hur använder du rösten, kroppen, hur instruerar du och följer upp? Kan du lämna över ansvaret till eleven?

– Vilken kompetens har du? Ta tag i det som du kan påverka och bli medveten om det som går att förändra.

Andra viktiga faktorer för ett gott ledarskap är:

– Goda relationer till eleven och värderingar som speglar igenom i undervisningen.

– Genomtänkt undervisning – god kvalité.

– Pedagogen är framtidsorienterad, använder flera metoder och tränar viktiga förmågor hos eleven som behövs i framtidens samhälle.

– Reflekterande, förändringsvillig om undervisningen inte fungerar.

– Arbetar målmedvetet med att få en klassrumskultur. Där finns strukturer, ”kärlek” och en stimulerande miljö där kunskaperna är i fokus.

En förberedd, tydlig, strukturerad lärare som använder sitt kroppsspråk, sin energi och sitt engagemang har lättare att skapa en god undervisningssituation för dagens elever.

20140209-195435.jpg

Om evakleveholt

Arbetar som 1-7 lärare på Aspenskolan i arbetslaget Alfa 1. Är också intresserad av ny teknik och tycker att det är roligt att använda olika program tillsammans med eleverna.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Effektivt lärande i ditt klassrum – har du det?

  1. annavendin skriver:

    John Steinberg har så många kloka tankar kring lärande och ledarskap. Jag var på en föreläsning som hade under min lärarutbildning som fastnade i mitt tänk kring min egen roll och betydelse i klassrummet. I mitt examensarbete så kopplade jag många av mina tankar till hans andra bok ”Världens bästa fröken”. Men ”Ledarskap i klassrummet” tror jag visst att jag ska läsa nu:)

  2. Kattised skriver:

    Reblogga detta på kattised.

Kommentera

