Fortsättning följer – Barbro Westlund berättar om sin avhandling om läsförståelse

Jag har precis lyssnat klart på Barbros föreläsning och jag tycker att alla skolledare och alla lärare ska göra detsamma!

Alla lärare har ett ansvar för att undervisa kring läsförståelse i sina ämnen och det gäller att göra det utifrån flera aspekter. Barbro förklarar detta mycket tydligt i den här föreläsningen. Eleverna ska kunna göra kopplingar, formulera frågor, visualisera och sätta ord på upplevelserna, dra slutsatser och vara medveten om sina egna tankar (metakognition).

Du som lärare ska förklara, demonstrera – tänka högt, vägleda och överlåta åt eleverna att prova samt ge tid för reflektion.

Hennes föreläsning finns kvar under vecka 7 så lyssna och reflektera.

Vad kan du och jag förändra?

http://pedagogstockholmblogg.se/tourahagnesten/2014/02/05/barbro-westlunds-forelasning-32/

När du ändå är igång och vill utveckla din undervisning så kan du lyssna vidare på hearingen i Riksdagen kring framtidens lärande.

Hearing Framtidens lärande februari 2014

Sen kan du läsa följande så att vi inte gör om de vanligaste misstagen när vi integrerar IKT i undervisningen.

Gör inte dessa misstag!

 

 

Annonser

Om evakleveholt

Arbetar som 1-7 lärare på Aspenskolan i arbetslaget Alfa 1. Är också intresserad av ny teknik och tycker att det är roligt att använda olika program tillsammans med eleverna.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fortsättning följer – Barbro Westlund berättar om sin avhandling om läsförståelse

  1. karinherbertsson skriver:

    Hej! Vi mste lgga in ett mte fr diskussion kring detta!

    Med Vnlig Hlsning Karin Herbertsson – mobil

    9 feb 2014 kl. 16:53 skrev ”evakleveholt” <comment-reply@wordpress.com>:

    evakleveholt posted: ”Jag har precis lyssnat klart p Barbros frelsning och jag tycker att alla skolledare och alla lrare ska gra detsamma! Alla lrare har ett ansvar fr att undervisa kring lsfrstelse i sina mnen och det gller att gra det utifrn flera aspekter. ”

    • evakleveholt skriver:

      Det tycker jag med! Har mycket med funderingar och tankar. Den sista föreläsningen var mycket intressant och om resultaten stämmer i hennes avhandling så har vi i Sverige en del att ta tag i utan alltför stora ansträngningar. Det handlar om synliggöra, arbeta strategiskt i alla ämnen, få med eleven i självutvärderingar, arbeta med gemensamma texter i de olika ämnena och arbeta med ord och begrepp samt de olika dimensionerna på läsförståelse.

      Vad kan jag som lärare förändra?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s