Har vi språkutvecklande arbetssätt i våra skolor?

Funderar just nu på om vi har en genomtänkt tanke på vår skola/våra skolor när det gäller språkutvecklande arbetssätt i alla ämnen. Svaret kan inte komma bara från mig utan det är något som vi måste diskutera vidare,

Har lyssnat på föreläsningen  som Maaike Hajer håller och som finns på UR.

Flerspråkighet i alla ämnen

Presentation av föreläsningen:

Alla i skolan måste jobba med flerspråkighet och inte bara svensklärarna. Det ska ingå i alla skolans ämnen och skolans ledning ska se till att alla lärare utvecklar flerspråkiga i skolan. Det säger Maaike Hajer som är professor vid lärarutbildningen i Utrecht och gästprofessor vid Malmö högskola. Inspelat i december 2013.

En mycket bra föreläsningen där hon framhåller vikten av en medveten planering från samtliga lärare i alla skolämnen när det gäller språkutvecklande arbetssätt. Vilka nyckelbegrepp ska eleverna kunna, hur hänger begreppen ihop med varandra och vad ska eleven kunna tolka/samtala om efter lektionen/området?

Använd gärna sambandskartor som beskrivning för eleverna. Det finns många på Internet och här får ni en. sambandskarta

Involvera gärna modersmålsundervisningen i utvecklingen av det ämnesspecifika begreppsförrådet. Arbeta med förförståelsen av de nyckelbegrepp som kommer i nya texter så att eleven har en förutsättning att ta till sig innehållet i texten. Jobba gärna efter någon modell som exempelvis cirkelmodellen. Här förklarar Anna Kaya den. cirkelmodellen Varje ämnesområde/skolämne har sitt specifika språk och det kan vara nytt alla elever i klassen. Väv in språkutvecklande i planeringen!!

Som avslutning tar föreläsaren upp följande:

Vill du ändra dina rutiner och hur kan du göra det för att göra det bästa du kan för dina elever?

Är du omedveten om din inkompetens eller är du medveten om den?

Vill du prova nya språkutvecklande arbetssätt och vara en reflekterande praktiker?

bild

Vill du och hela skolan utvecklas?

När du blir medveten om du nya kompetens så ska du se till att sprida den!

Vad behövs!

En lärande skola som har en gemensam inriktning.

Ett reflekterande kollegium som vågar ställa sig frågan; Gör vi det bästa vi kan för våra elever?

Lärare och skolledning som vågar och vill prova nya arbetssätt som utvärderas löpande och som sprids i organisationen. Sprid både det som lyckas och det som inte fungerar.

En lärande organisation där det finns utrymme för auskultation, handledning och fortbildning.

Jag tror att många ord och begrepp som eleverna träffar på i våra skolämnen är ”ett nytt språk”. 

Gör vi det bästa vi kan för våra elever?

Nytt mål ?

På vår skola arbetar vi lärare med språkutvecklande arbetssätt i alla skolämnen. Eleverna får ett utökat ord och begreppsförråd och får på så sätt ökade möjligheter att nå skolframgång i alla skolämnen.

LITTERATUR:

GREPPA SPRÅKET ladda ner PDF

Få syn på språket ladda ner PDF

Barbro Westlund – att undervisa F-9 i läsförståelse

Språk i alla ämnen. En handbok för kunskaps- och språkutvecklande undervisning Är beställd till skolan och kommer efter sportlovet.

En läsande klass – hemsida för fortbildning och undervisning

bpWnN8OzgXEBoeMY6QtOg[1]

Jag förstår texter! Jag kan tolka och jämföra texter med varandra! Jag kan förstå texter och se samband med min omvärld!

Annonser

Om evakleveholt

Arbetar som 1-7 lärare på Aspenskolan i arbetslaget Alfa 1. Är också intresserad av ny teknik och tycker att det är roligt att använda olika program tillsammans med eleverna.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Har vi språkutvecklande arbetssätt i våra skolor?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s