Läsförståelse- undervisar du i lässtrategier? Lyssna på föreläsningen innan 7/3!

Har lyssnat på en föreläsning av Michael som har genomfört en forskningsstudie kring läsförmåga. Titta på den här om du är intresserad av att utveckla din undervisning kring lässtrategier. Föreläsningen försvinner den 7/3

Dialogisk strategiundervisning- föreläsning av Michael Tengberg

Han har många intressanta tankar som jag känner igen som lyckade när man arbetar med läsförståelse, ta ställning, reflektera och värdera under läsningen.

Vi som lärare behöver ha en genomtänk pedagogisk tanke när vi presenterar olika lässtrategier som eleven ska behärska. Läraren ska presentera en strategi i taget, presentera den och sedan låta eleven öva på strategin i samspel med kamrater i par eller grupp. Förbereda sig i samtalet för att sedan på egen hand reflektera och värdera genom att skriva texter.

Vi lärare ska ha förberedande samtal innan läsningen. Sedan förberedda gruppsamtal där eleverna samspelar med varandra. Som avslutning ska läraren ha efterarbetande samtal.

De strategier som de använde i sin studie är:

  1. summera
  2. göra förutsägelser
  3. visualisera
  4. värdera & ta ställning
  5. ställa frågor
  6. jämföra med andra texter
  7. hitta luckor

I studien såg de att de svaga läsarna utvecklade sin läsförståelse och sina lässtrategier när lärarna använde sig av den modell som han beskriver i sin föreläsning.

Som avslutning framhåller han att det är mötet mellan läsaren och texten som är viktig!

Hitta texter som är intressanta, gärna med öppna slut och med spännande luckor där eleven får träna sig i att läsa mellan raderna.

Romanutdrag och noveller är den typ av texter som han framhåller.

Vill även hänvisa er till Pedagog Stockholm och det som Toura Hägnesten har skrivit efter att hon lyssnade till Michael live.

Sammanfattning av Toura Hägnesten – Michael Tengberg

 

Annonser

Om evakleveholt

Arbetar som 1-7 lärare på Aspenskolan i arbetslaget Alfa 1. Är också intresserad av ny teknik och tycker att det är roligt att använda olika program tillsammans med eleverna.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s