Så här jobbar jag med skolspråket i geografi i årskurs 4

Idag så vill jag berätta lite om hur vi arbetar i vår klass för att stärka språkutvecklingen i geografi. Vi har jobbat mycket i olika typer av samtalsgrupper för att prata och beskriva begrepp. Vi använder oss av IKT som ett naturligt redskap för repetition av det vi har gått igenom eller för att förbereda sig inför det som ska komma.

Vi läser texterna tillsammans och använder oss av kartorna som finns i boken och pekar på de platser och väderstreck. Vi skriver upp nya ord på tavlan eller med hjälp av datorn. Eleverna och jag förklarar begreppen i stor grupp, sedan samtalar de vidare i par.

Här kommer en liten film som ligger på klassens blogg. Deras hemuppgift var att lära sig de ord som finns på filmen.

https://www.youtube.com/watch?v=cQ4stlblGCI

 

De skulle även lära in fakta till en egen film om Lappland. Där hade eleverna förberett sig genom att se på en film om Lappland samt läst en vanlig lärobokstext om landskapet.

hemuppgift att träna att berätta till bilder Filmen fanns på bloggen utan ljud.

Inom varje del i geografin så finns:

  • Språkutveckling genom att utveckla ord och begrepp
  • Medveten förmåga som övas / beskriva läge, jämföra storlek, reflektera och jämföra osv.)
  • Progression inom ämnet som bygger på tidigare kunskaper hos eleven eller elevgruppen.
  • Eleverna använder IKT-verktyg som ett naturligt inslag i sin inlärningsprocess.
  • Synlig lärprocess genom att arbetena läggs ut på klassbloggen. http://alfaasp.wordpress.com/
  • Samverkan mellan eleverna genom kamratbedömningar, samtal, återkopplingar mm.

Samt det viktigaste av allt! Tydliga mål och fungerande arbetssätt!

Eleverna behöver mycket sällan arbeta hemma med långa hemuppgifter utan kunskapsutvecklingen sker i samspelet i klassrummet mellan läraren och eleverna eller mellan elev till elev.

spiral-240132_640

 

 

Annonser

Om evakleveholt

Arbetar som 1-7 lärare på Aspenskolan i arbetslaget Alfa 1. Är också intresserad av ny teknik och tycker att det är roligt att använda olika program tillsammans med eleverna.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s