Tips angående IKT kopplat till läsförståelsestrategier- skapa inre bilder och läsa med flyt

När vi jobbar i skolans värld så är det bra att vi samverkar med olika ämnen och tränar på förmågor och mål i flera ämnen samtidigt.

När det gäller att träna på förmågan att skapa inre bilder kopplat till det lästa så kan eleven nå många mål samtidigt. Vi börjar så klart på den nivå där eleven befinner sig och tränar vidare mot framtida mål.

Just nu har vi jobbat med fabler i klassen och eleverna har tränat att läsa fabeln högt och träna sin inlevelseläsning och flytet i läsningen. Sedan har vi kopplat det till att skapa 3-4 bilder utifrån den fabeln som man har fördjupat sig i.

Barnen har sedan fotograferat sina bilder med iPad och lagt in bilderna i iMovie. Avslutningsvis har de lagt på sin högläsning till sina inre bilder.

Det blir ett fantastiskt resultat och jag får ett bra underlag att bedöma. Eleverna tycker att det blir på riktigt när man synliggör deras lärande och kunskapsutveckling.

Vilka mål arbetar ni med? Många är svaret.

Lyssna och bedöm själv!

MÅL:

Läser med mycket gott flyt, läser med gott flyt, läser med flyt

Använder ändamålsenliga och effektiva lässtrategier, använder ändamålsenliga lässtrategier. Talet/rösten förändras utifrån det som man läser.

Visar att de har en god läsförståelse eftersom de kan skapa inre bilder utifrån det lästa. Ljud, text och bilder samspelar.

 

 

Annonser

Om evakleveholt

Arbetar som 1-7 lärare på Aspenskolan i arbetslaget Alfa 1. Är också intresserad av ny teknik och tycker att det är roligt att använda olika program tillsammans med eleverna.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s