Föreläsning om språk- och läsutveckling – Stefan Samuelsson

Se föreläsning om språk- och läsutveckling!

Stefan Samuelsson från Linköpings universitet har en föreläsning om barns språk- och läsutveckling i den här föreläsningen. Han beskriver orsaker till svårigheterna och du får en fördjupning kring dyslexi och specifika läsförståelse aspekter.

Han påtalar vikten av tidiga insatser.

Du får tips kring hur du kan arbeta på gruppnivå.

Jag tycker att föreläsningen är bra och vi borde diskutera det som Stefan påtalar. Vi behöver ha genomtänkta åtgärder för den grupp som har dyslexi och andra åtgärder till den specifika läsförståelseproblematiken.

Hur lägger vi upp vårt arbete?
Vad kan vi göra på ämnesnivå när det gäller språkutveckling?
Hur kan vi arbeta med de yngre eleverna?

Stefan påtalar vikten av systematiskt genomtänkt arbete med barn med svårigheter i avkodning ovh läsförståelse. Vi ska inte fråga om vi har resurser tycker han utan insatserna ska sättas in intensivt efter ca ett års läs- och skrivträning .

Det går att höja nivån när det gäller avkodning och läsförståelse genom genomtänkta insatser!

Här är föreläsningen: http://tuben.edu.stockholm.se/mediaplayer/videobuilder_html5.php?id=569

Pedagog Stockholm är ursprungskällan.

Annonser

Om evakleveholt

Arbetar som 1-7 lärare på Aspenskolan i arbetslaget Alfa 1. Är också intresserad av ny teknik och tycker att det är roligt att använda olika program tillsammans med eleverna.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Föreläsning om språk- och läsutveckling – Stefan Samuelsson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s