Kamratrespons- bestäm vad som ska bedömas!

Kamratrespons, fungerar det?

Har genom åren arbetat en hel del med kamratrespons och jag tycker att det fungerar riktigt bra. Det som är viktigt för alla  är att veta vilka mål och förmågor som vi arbetar med. Oftast använder jag kamratrespons när eleverna läser högt för varandra eller när de redovisar olika typer av arbeten i klassrummet.

Innan vi börjar går vi igenom vad de ska tipsa varandra om den här gången. Vi använder oss av  2 stars and 1 wish principen. Men vi brukar säga 2 positiva omdömen och ett utvecklingsmål. Barnen ger varandra tips och omdömen på ett konstruktivt sätt där de ger idéer till förbättringar med exempel.

Här får ni ”The story of Austin’s Butterfly. Där får ni exempel på hur en elev kan utveckla sina bilder med hjälp av sina kamrater.

Här är ett exempel på hur kamratbedömning kan se ut om du jobbar skriftligt.

Två stjärnor och en idé Läsning

Här kommer en film till om 2 stjärnor och en önskan.

Artiklar i ämnet:

Om kamratrespons och formativ bedömning Christian Lundahl, docent i pedagogik på Stockholms universitet med bedömning för lärande som specialitet.

Om kamratbedömning – Skolverket

 

 

 

 

Annonser

Om evakleveholt

Arbetar som 1-7 lärare på Aspenskolan i arbetslaget Alfa 1. Är också intresserad av ny teknik och tycker att det är roligt att använda olika program tillsammans med eleverna.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s