Flippa utvecklingssamtalen – vilka fördelar finns?

Idag blir det några reflektioner kring varför jag väljer att flippa utvecklingssamtalen i klassen.

För det första så får jag elever som är mycket förberedda och som har reflekterat kring sina styrkor i de olika ämnena och varit delaktiga i att välja ut utvecklingsmål. Vi lärare synliggör delmål i de olika ämnena och vi samtalar i klassen om olika sätt att nå dit. Vi som undervisar i klassen samverkar kring förmågorna i ämnena och försöker att välja ut några förmågor per termin som vi fokuserar extra mycket på.

Jag som lärare kan lyssna igenom elevens filmer innan samtalet så jag kan coacha eleven på ett bra sätt när vi träffas vid samtalet.

Föräldrarna lyssnar igenom barnens filmer innan samtalet så att de har funderat hur de kan stödja sina barn.

Vi gör komprimerade filmer med viktig information och den här gången valde jag att låte eleverna göra en film med styrkorna och en film med utvecklingsmålen. Det blev lättare för eleverna att fokusera på en sak i taget.
Ipad och appen iMovie har varit våra redskap. Den här gången och förra gången valde jag att göra lämpliga bilder till filmen med hjälp av PS Touch men det finna andra bra appar som är gratis. Vartefter barnen har blivit färdiga har jag valt att lägga filmerna på deras lärblogg i UNIKUM. Om ni inte har en lärplattform så kan man istället publicera på Youtube men välja publiceringsnivå så att jag skickar länk till den som ska se filmen.

Nu kommer vi till samtalsdelen! Den blir mycket kortare än vad dom har varit vanligt för min del förut. De flesta av barnen är så medvetna hur de kan arbeta för att nå sina utvecklingsmål och jag samt föräldrarna kan ge tips och coacha. Tiden vid samtalet är inte lång ca 15-20 minuter.

Just nu så har jag använt det här i årskurs 4 och jag kommer att fortsätta att flippa utvecklingssamtalen.

Det finns fler inlägg under min blogg angående hur jag och eleverna genomför de flippade utvecklingssamtalen! I juni kommer jag att presentera arbetsmetoder på vår TETT- mässa i Tierp.

Om evakleveholt

Arbetar som 1-7 lärare på Aspenskolan i arbetslaget Alfa 1. Är också intresserad av ny teknik och tycker att det är roligt att använda olika program tillsammans med eleverna.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

