Idag när jag läste Uppsala Nya Tidning så fastnade jag för 13 faktorer som kännetecknar en god arbetsmiljö. De här faktorerna är framtagna av Eva Vingård och Per Lindberg på uppdrag av Arbetsmiljöverket.
Rapporten finns på Arbetsmiljöverkets hemsida om ni är intresserad att läsa den.
Jag lägger med deras presentation vid seminariet som PDF. http://www.av.se/dokument/aktuellt/kunskapsoversikt/Presentation_god_arbetsmiljo.pdf
Det som behövs är:
- Positiva, tillgängliga och rättvisa ledare
- Utvecklande kommunikation
- Positivt, socialt klimat
- Samarbete/teamarbete
- Medinflytande/delaktighet
- Autonomi
- Rolltydlighet med tydliga förväntningar och mål
- Erkännande
- Att utvecklas och växa i arbetet
- Lagom Arbetstempo och arbetsbelastning
- Administrativt och/eller personligt stöd i arbetet
- Bra och säkra fysiska arbetsbetingelser
- Bra relationer till intressenterna
De här faktorerna tycker jag stämmer som kännetecken på en god arbetsmiljö.
Nu kan man fundera vidare några steg.
Behöver vi samverka på nya sätt för att få till stånd utvecklande kommunikation? Behöver vi samverka fler kring ämnena för att få till ett utvecklande team när det gäller ämnesutveckling? Har vi en utvecklande vision? Hur är det med yrkesrollerna – förväntningarna och målen? Är arbetsbelastningen lagom, finns det tid för reflektion och utveckling?
De här faktorerna kan vi ha med oss när vi planerar upp våra verksamheter och när vi pratar utveckling.
Här har ni länk till en film där de presenterar sitt arbete.